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Mathis Altmann “Delve of Spade”

22 Sep 2018 - 27 Oct 2018

Vernissage

Friday, 21 September 2018 from 6.30 to 9 pm

Opening

Monday – Friday 10.30 am - 5.30 pm | Saturday 2 - 6 pm

Located to:

Via del Vecchio Politecnico 3, 20121 Milano – Italy

Press Release

Istituto Svizzero is pleased to present “Delve of Spade”, the first solo presentation in Italy by the Swiss artist Mathis Altmann.

 

“Delve of Spade” is an antiquated term. It is out of fashion, yet evokes weathered, vintage desires. Rarely used in contemporary English, its German equivalent, Spatenstich, is commonly used to describe the ceremonial act of breaking the soil to celebrate the construction of a new building. It is an artisanal first dig, executed by hands before heavy machinery takes over. It is a nostalgic act that harkens back to bare naked human effort and the suffering blistered hand.

Altmann’s exhibition connects issues mined in his previous projects this year: the growing ubiquitousness of tech-related aesthetics in urban architecture, commerce, and social interaction. Resonating from his sculptures is an attempt not to lecture, but to render these same objects, that power commercial desirability, inefficient. Claims on clear positions disappear into a dreamscape, and questions about models of rejection and embracement appear.

 

Central to the exhibition are new sculptures and an installation which mock open workspace environments, a common aesthetic turned global phenomena throughout trade-oriented metropolitan centres. These areas designed for the needs of cognitive workforces and new form of mobile, transient labour. Homogenous and repetitive, so recognisable so as not to distract. Streamlined for efficiency. Easy to plug into.

Altmann’s commute to his studio in Los Angeles takes him through an explosion of the latest test-epicentre and its offshoot urban developments. One of them is known as “The Arts-District “, a former industrial dead-zone turned “Fallout zone” (in the artist’s words), supercharged with designer protein supplements and real estate on steroids that intimidate neighbouring cities.

Capturing encounters in the “Fallout zone”, Altmann funnels materials and re-created developments into narratives for his sculptures. In “Delve of Spade”, like in a play or film, objects become scenographic tools.

 

Mathis Altmann (b. Munich, 1987) lives and works in Los Angeles and Zurich. Recent solo exhibitions include: Art Basel: Statements, Basel (2018), Freedman Fitzpatrick, Paris (2018); Freedman Fitzpatrick, Los Angeles (2017); Swiss Institute, New York (2016); Truth & Consequences, Geneva (2016); Paramount Ranch 3, Los Angeles (2016); and Halle für Kunst, Lüneburg (2015). Recent group shows include: October Salon, Belgrade (2018); MD72/Galerie Neu, Berlin (2017); MAAT, Lisbon (2017); and Palais de Tokyo, Paris (2016).
His work is in the collections of Fonds Cantonal d’Art Contemporain de Genève, Geneva; the Hammer Museum, Los Angeles; Mobilière, Bern; and The Rubell Family Collection, Miami. He is a recipient of the Prix Mobilière (2016); the Swiss Art Award (2015); Zurich Atelierstipendium (2014); and ZKB Art Award (2013).

 

L'Istituto Svizzero presenta “Delve of Spade”, la prima mostra in Italia dell'artista svizzero Mathis Altmann.

“Delve of Spade” è un'espressione desueta e non più utilizzata, che tuttavia evoca un desiderio obsoleto. Raramente utilizzato nell'inglese contemporaneo, il suo equivalente in lingua tedesca è Spatenstich, comunemente usato per indicare la “posa della prima pietra”, il gesto cerimoniale che inaugura la costruzione di un nuovo edificio. È l’unica azione compiuta manualmente prima dell'intervento dei mezzi meccanici. È un gesto dal sapore nostalgico che riporta al presente lo sforzo del lavoro a mani nude, segnate dalla fatica.

Nella mostra convivono elementi provenienti da progetti ai quali Altmann ha lavorato durante l'ultimo anno: la crescente presenza dell'estetica tech nell'architettura urbana, nel commercio e nelle relazioni sociali. Le sue sculture non sono assertive, al contrario la loro funzione è di mostrare come inefficienti gli oggetti commercialmente desiderabili. Le posizioni nette scompaiono sullo sfondo, a favore di una critica sulle modalità di rifiuto e accettazione.

 

La mostra è composta da una serie di nuove sculture e da un'installazione di modelli che ricostruiscono spazi di coworking, oggi ampiamente diffusi nelle grandi città e accomunati dalle stesse caratteristiche. Questi ambienti sono progettati secondo le nuove esigenze di flessibilità tipiche del lavoro temporaneo. Omogenei e modulari, sono riconoscibili e concepiti in modo da limitare la distrazione e sono razionalizzati secondo un'idea di efficienza e accessibilità.

Altmann riflette sull’esplosione urbana che ha interessato l’area – ultimo luogo della città oggetto di sperimentazione – mentre percorre la strada verso il suo studio a Los Angeles. Una di queste aree è conosciuta come “The Arts-District”, una ex zona industriale abbandonata che l'artista chiama ironicamente “Fallout zone”, come se design ed edilizia fossero vitamine, integratori e steroidi che sovralimentano la zona, a discapito delle città circostanti.

Immortalando le situazioni nella “Fallout zone”, Altmann raccoglie materiali diversi accorpandoli nelle sue sculture in forma di narrazioni. In “Delve of Spade”, gli oggetti diventano elementi scenografici, come accade in un film o in uno spettacolo teatrale.

 

Mathis Altmann (nato a Monaco, 1987) vive e lavora a Los Angeles e Zurigo.Recenti mostre personali includono: Art Basel: Statements, Basilea (2018), Freedman Fitzpatrick, Parigi (2018); Freedman Fitzpatrick, Los Angeles (2017); Swiss Institute, New York (2016); Truth & Consequences, Ginevra (2016); Paramount Ranch 3, Los Angeles (2016); e Halle für Kunst, Lüneburg (2015). Recenti mostre collettive includono: October Salon, Belgrado (2018); MD72/Galerie Neu, Berlino (2017); MAAT, Lisbona (2017); e Palais de Tokyo, Parigi (2016).
Il suo lavoro fa parte delle collezioni di Fonds Cantonal d’Art Contemporain de Genève, Ginevra; il Hammer Museum, Los Angeles; Mobilière, Berna; e The Rubell Family Collection, Miami. Ha ricevuto il Prix Mobilière (2016); il Swiss Art Award (2015); Zurich Atelierstipendium (2014); e ZKB Art Award (2013).

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